zaterdag 11 maart 2017

André Baillon

In het kader van 'grondonderzoek', heb ik wat speurwerk gedaan naar Westmalle. Gelukkig biedt Wikipedia enige aanwijzingen voor bekende plekken en inwoners – althans, voor wie in het Vlaamse dorpje bij Antwerpen bekend is. Ik ken dit dorpje enkel nog van de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart. Het kasteel en Scherpenbergmolen waren mij volledig onbekend.
Evenals trouwens de bekende inwoner André Baillon. Hij woonde enige tijd in de buurt van het trappistenklooster, wat als basis diende voor zijn roman En sabots (Op Klompen) uit 1922. De Vlaamse, maar in het Frans schrijvende, Antwerpse schrijver had een bewogen leven, zo lees ik op internet. Geboren in 1875 als zoon van een Franse vader en een Antwerpse moeder. Verbraste zijn efdeel samen met een jonge minnares, trouwt met een voormalige prostituee, begint een kippenkwekerij bij Westmalle (wat jammerlijk mislukt), heeft redelijk succes als nachtredacteur en “literaire gigolo”, maar eindigt in een psychiatrische instelling te Saint-Germain-en-Laye nabij Parijs. Daar maakte hij in 1932 zelf een einde aan zijn leven.
Ik ken dit verhaal niet. En wat ik hier zo noteer, is ook maar van wat ik heb horen zeggen. Desalniettemin is het een goede aanleiding om Op Klompen op mijn literatuurlijst te zetten. Evenals De gigolo van Irma Ideaal: André Baillon, de biografie die Frans Denissen over Baillon in 1999 liet verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten